Research News

An informative talk on “Blue Economy” air on the only Government Channel Bangladesh Television (BTV), November 2019

Television News 

কক্সবাজারে সৈকতের উপকূলে চাষ হচ্ছে শৈবাল [প্রকাশক: Ananda TV]

বছরে সাড়ে ৬০০ কোটি ডলারের শৈবাল বিক্রি [প্রকাশক: এখন টিভি]

সুনীল অর্থনীতিতে নতুন সম্ভাবনা সামুদ্রিক শৈবাল [প্রকাশক: News24]

শৈবাল: মূল্যবান সামুদ্রিক সম্পদ [প্রকাশক: Somoy TV]

News Articles

  1. সাগরে তিন প্রজাতির নতুন সি-উইড
  2. সামুদ্রিক শৈবালের খোঁজে সাগরের তলদেশে
  3. Metal Pollution Is a Foregone Conclusion of Haphazard Industrialization that Accelerate Human Health Problem, 2016, Science Publishing Group, USA. 
  4. High metal pollution at the Old Brahmaputra River
  5. খাদ্য চাহিদা পূরণ করবে ‘সি-উইড’
  6. সেন্টমার্টিন দ্বীপে দূষণের কারণ অপরিকল্পিত পর্যটন
  7. The Ocean: Life and Livelihoods
  8. Plastic pollution in marine environment
  9.  সী-উইডঃ বাংলাদেশে সুনীল অর্থনীতির সম্ভাবনাময় খাত
  10. বাংলাদেশে সামুদ্রিক শৈবাল চাষের অর্থনৈতিক গুরুত্ব
  11. শৈবাল চাষঃ অর্থনীতির নতুন চাকা
  12. শৈবাল চাষঃ অর্থনীতির নতুন চাকা
  13. কক্সবাজার উপকূলে বাড়ছে সামুদ্রিক শৈবাল চাষ
  14.  শৈবাল চাষঃ অর্থনীতির নতুন চাকা
  15. সামুদ্রিক শৈবালের বাম্পার ফলন, হুমড়ি খেয়ে পড়ছে বিভিন্ন কোম্পানি!
  16. সামুদ্রিক শৈবালের চাষ ও গুরুত্ব /Cultivation and importance of seaweed
  17.  শৈবাল চাষ অর্থনীতির নতুন চাকা 
  18. শৈবাল চাষ: সৃষ্টি হচ্ছে নতুন আয়ের পথ
  19.  সামুদ্রিক মাছের উপর চাপ কমাতে শৈবাল চাষের বিকল্প নেই
  20. জেলিফিশ: সুনীল অর্থনীতির সম্ভাবনাময় খাত 
  21.  সামুদ্রিক শৈবাল চাষ, সুনীল অর্থনীতির সম্ভাবনাময় খাত
  22.  ১৭৭ প্রজাতির সামুদ্রিক শৈবাল শনাক্ত 
  23. রেজু খালে পরীক্ষামূলক শৈবাল চাষে সাফল্য
  24. পরীক্ষামূলক শৈবাল চাষে সাফল্য, সম্ভাবনার দুয়ার খুলল রপ্তানিতে
  25. Seaweed farming in Cox’s Bazar ushers new hope 

কর্মসংস্থানের নতুন ক্ষেত্র

কক্সবাজার উপকূলে বাড়ছে সামুদ্রিক শৈবাল চাষ

সায়ীদ আলমগীর, কক্সবাজার প্রতিনিধি
প্রকাশ : ২২ জানুয়ারি ২০২২, ০৮:৩৯

কক্সবাজার উপকূলে সামুদ্রিক শৈবাল চাষ বাড়ছে। উপাদেয় খাদ্য হিসেবে পরিচিতির পর পুষ্টিসমৃদ্ধ খাদ্য, ঔষধিপণ্য, প্রসাধনী, সার, বায়ো ফুয়েল ও পরিবেশ দূষণরোধক পণ্য উৎপাদন সম্ভব হওয়ায় বাণিজ্যিকভাবে বাড়ছে শৈবাল চাষ। শৈবাল স্থানীয়ভাবে ‘হেজালা’ নামে পরিচিত। এটি সাধারণত পাথর, বালি, পরিত্যক্ত জাল, খোলস বা অন্যান্য শক্ত অবকাঠামোর ওপর জন্মায়।

উপকূলে লাল, বাদামি ও সবুজ—এ তিন ধরনের সামুদ্রিক শৈবাল জন্মে। বাদামি এবং সবুজ শৈবাল খাবার হিসেবে এবং বাদামি ও লাল হাইড্রোকলয়েড উৎপাদনে ব্যবহৃত হয়। স্থানীয়দের মতে, শৈবাল যে উপাদেয় খাদ্য তা কক্সবাজারের অনেকের কাছে ছিল অজানা। স্থানীয় রাখাইন জনগোষ্ঠীর কাছে ‘হেজালা’ একটি উন্নতমানের খাদ্য হিসেবে দীর্ঘদিন থেকেই পরিচিত। চর এলাকা থেকে এটি সংগ্রহ করে রাখাইনরা নিজেদের ঘরে নিয়ে নানা পদের খাদ্য তৈরি করে খেত। শৈবালে প্রচুর আয়োডিন রয়েছে, যা ওষুধ বা লবণের চেয়েও সমৃদ্ধ বিকল্প। আর এতে দুধের চেয়েও ১০ গুণ বেশি ক্যালসিয়াম রয়েছে, যা শরীরে সহজ পাচ্য।

কক্সবাজার সদরের খুরুশকুলের বাসিন্দা কে মং রাখাইনের মতে, প্রকৃতির দেওয়া প্রায় পদার্থে ঔষধি গুণ রয়েছে। তেমনি ‘হেজালা’ও একটি উপাদেয় প্রাকৃতিক উপাদান। পূর্ব পুরুষদের দেখানো মতে, এটি আমরা খাবার হিসেবে গ্রহণ করে আসছি। কিন্তু এটি আজ সি-উইড হিসেবে শৈবাল নামে পরিচিতি পেয়েছে। ফলে এক সময়ে ফেলনা এ পণ্যটি এখন বাজারমূল্য পাচ্ছে।

কক্সবাজারের নারী উদ্যোক্তা জাহানারা ইসলাম বলেন, নব্বইয়ের দশকে সামুদ্রিক শৈবালের সম্ভাবনা দেখে চাষে হাত দিই। পরে শহরের নুনিয়ারছড়ার কিছু মানুষকে চাষে উদ্বুদ্ধ করা হয়। ২০০৮-০৯ সালে সীমিত পরিসরে বিভিন্ন সরকারি-বেসরকারি সংস্থার তত্ত্বাবধানে শুরু হয় শৈবাল চাষ। এখন বাণিজ্যিকভাবে চাষের প্রসার ঘটছে। শৈবাল দিয়ে এখন ১২৭ ধরনের আইটেম তৈরি করছি আমি। চাষিদের উৎপাদিত কাঁচা শৈবাল প্রতি কেজি ৬০-৭০ টাকা এবং শুকনো ২০০ থেকে ২৫০ টাকা দরে বিক্রি হয়। দেশের বিভিন্ন এলাকায় শৈবাল সরবরাহ করে বছরে ১ লাখ থেকে ১ লাখ ৮০ হাজার টাকা পর্যন্ত আয় করছেন চাষিরা।

জাতিসংঘের খাদ্য ও কৃষি সংস্থার ন্যাশনাল কনসালটেন্ট ও শেরেবাংলা কৃষি বিশ্ববিদ্যালয়ের ফিশারিজ, একোয়াকালচার ও মেরিন সায়েন্স অনুষদের ডিন প্রফেসর ড. এ এম সাহাবউদ্দিন জানান, এশিয়ার দেশগুলো শৈবাল চাষ করে আসলেও সামুদ্রিক শৈবালের বিষয়ে আগে আমাদের অভিজ্ঞতা বা গবেষণা ছিল না। বাংলাদেশ মৎস্য বিভাগ, মৎস্য গবেষণা ইনস্টিটিউটসহ বিভিন্ন সরকারি সংস্থা ২০১০ সাল থেকে শৈবাল চাষ নিয়ে কাজ করছে। ২০১৬ সাল থেকে ১০ প্রজাতির সামুদ্রিক শৈবালের ওপর গবেষণা শুরু করে বাংলাদেশ কৃষি গবেষণা কাউন্সিল। বর্তমানে শৈবালের উৎপাদন, কৌশল, প্রক্রিয়াজাতকরণ, ব্যবহারের অভিজ্ঞতা লাভ করেছে। গুরুত্বপূর্ণ সবজির পাশাপাশি কসমেটিকসহ শিল্পের কাঁচামাল হিসেবে ব্যবহার হচ্ছে শৈবাল। চাষাবাদ বাড়াতে বর্তমানে কক্সবাজার মৎস্য গবেষণা ইনস্টিটিউটসহ বিভিন্ন বেসরকারি সংস্থার ল্যাবরেটরিতে বীজ উৎপাদন হচ্ছে, যা কৃষকদের মধ্যে সরবরাহ করা হবে।

বাংলাদেশ মেরিন ফিসারিজ অ্যাসোসিয়েশনের ইনানী এলাকার শৈবাল চাষ প্রকল্পের পরিচালক মো. শিমুল ভূঁইয়া বলেন, দেশের ভৌগোলিক অবস্থান, প্রাকৃতিক পরিবেশ এবং বিশাল উপকূলীয় এলাকা সি-উইড চাষের জন্য উপযুক্ত। তিনি আরো বলেন, শৈবালের পাঁচটি প্রজাতি থেকে গাড়ি ও বিদ্যুতের জ্বালানি হিসেবে বায়ো ফুয়েল, বায়ো ইথানল, বায়ো হাইড্রোকার্বন, বায়ো হাইড্রোজেন তৈরি করা যায়। কক্সবাজার চেম্বার অব কমার্স অ্যান্ড ইন্ডাস্ট্রিজের সভাপতি আবু মোরশেদ চৌধুরী খোকা বলেন, বাণিজ্যিকভাবে শৈবাল চাষ হলে প্রকৃতির ভারসাম্য রক্ষার পাশাপাশি হাজারও নারী-পুরুষের কর্মসংস্থানসহ বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনের সুযোগ তৈরি হবে। তাই সরকারের পাশাপাশি বিভিন্ন দেশি-বিদেশি এনজিও এবং উদ্যোক্তাদের এগিয়ে আসতে হবে।

ইত্তেফাক/এমআর

শৈবাল চাষঃ অর্থনীতির নতুন চাকা

1

2

শৈবাল চাষঃ অর্থনীতির নতুন চাকা

  • প্রকাশিত : বুধবার, ১২ জানুয়ারী, ২০২২, ৮.২১ এএম

উখিয়ার রেজুখালে শৈবাল চাষ-ছবি:কক্সবাজার ভয়েস।

মোঃ শিমুল ভূঁইয়া:
সমুদ্রের অগভীর অঞ্চলে শিকড়, ডালপালা, ও পাতা বিহীন উদ্ভিদ জন্মায় যা সী-উইড বা সামুদ্রিক শৈবাল নামে পরিচিত। এরা সাধারনত পাথর, বালি, পরিত্যক্ত জাল, খোলস বা অন্যান্য শক্ত অবকাঠামোর উপর জন্মায় । লাল, বাদামী এবং সবুজ এই তিন ধরনের সামুদ্রিক শৈবাল রয়েছে । বাদামী এবং সবুজ সামুদ্রিক শৈবাল সাধারণত খাবারের হিসেবে খাওয়া হয়, অন্যদিকে বাদামী এবং লাল হাইড্রোকলয়েড উৎপাদনে ব্যবহৃত হয় । ১৬৪০ সালের দিকে টোকিও উপসাগরে সর্বপ্রথম সী-উইডের চাষ শুরু হয়েছিল । বাণিজ্যিকভাবে প্রথম সামুদ্রিক শৈবাল চাষ শুরু হয়েছিল ১৯৪০ সালে। বিশ্বব্যাপী সামুদ্রিক শৈবালের ব্যাপক চাহিদার জন্য ১৯৭০ এর শুরুর দিকেই শৈবাল চাষে বিপ্লব ঘটে । বর্তমানে সামুদ্রিক শৈবালের বৈশ্বিক চাহিদা ২৬ মিলিয়ন টন যার বাজারমূল্য ৬.৫ বিলিয়ন ডলার । এশিয়ার দেশগুলো (চীন, ইন্দোনেশিয়া, ফিলিপাইন, জাপান, উত্তর ও দক্ষিণ কোরিয়া, ভিয়েতনাম, থাইল্যান্ড) মূলত মোট চাহিদার ৮০% উৎপাদন করে। চীন একাই মোট চাহিদার প্রায় ৪০% উৎপাদন করে।

সামুদ্রিক শৈবাল খাদ্য হিসেবে অত্যন্ত পুষ্টিগুণসমৃদ্ধ। এতে রয়েছে প্রোটিন, ভিটামিন, লৌহ, ফ্যাট, কার্বোহাইড্রেট, বিটা ক্যারোটিন, ক্যালসিয়াম, ফসফরাস, আয়রন, সোডিয়াম, পটাশিয়াম, ম্যাগনেশিয়াম, সালফার, কপার, জিংক, কোবাল্ট, আয়োডিন। এছাড়াও ভিটামিন বি১, বি২, বি৩, বি৬, ভিটামিন ‘কে’ এবং ভিটামিন ‘ডি’ রয়েছে। লাল ও বাদামি বর্ণের শৈবালে ক্যারোটিন নামে এক ধরনের উপাদান আছে, যা মানবদেহে ক্যান্সারের ঝুঁকি কমায়। ডায়রিয়া এবং টিউমার বৃদ্ধি রোধ ও প্রতিরোধ করে। এতে বিদ্যমান ক্যারাজিনান মানবদেহের উচ্চ রক্তচাপ কমাতে সহায়তা করে। স্পিরুলিনা শৈবাল দেহের হজম শক্তি বৃদ্ধি, রোগজীবাণু থেকে রক্ষা ও রোগ প্রতিরোধ ক্ষমতা বৃদ্ধি করে, যা এইডস প্রতিরোধে সহায়ক। সামুদ্রিক শৈবাল থেকে ‘সি হুড মিল্ক শ্যেক’ নামে এক ধরনের খাবার তৈরি করা হয় যা নাস্তা ও ভাতের বিপরীতে খাওয়া যায়।


ছবিঃ শৈবাল চাষ, স্থান: রেজুখাল, কক্সবাজার

এদেশের ১০ লাখেরও বেশি মানুষ গলগন্ড রোগে ভুগছে। অধিকাংশ শৈবালে সমুদ্রের পানির চেয়ে বেশি আয়োডিন রয়েছে, যা ওষুধ বা লবণের চেয়েও সমৃদ্ধ বিকল্প হতে পারে। আর এতে দুধের চেয়েও ১০ গুণ বেশি ক্যালসিয়াম রয়েছে, যা শরীরে সহজে হজমযোগ্য। চীন ও জাপানে জনগণের খাদ্যাভ্যাসে শৈবাল রাখায় ক্যান্সারের ঝুঁকি অনেক কম। এছাড়া শৈবাল সার উৎপাদন, সমুদ্রের দূষণ রোধেও ভূমিকা রাখে। শৈবালের ৫টি প্রজাতি থেকে গাড়ি ও বিদ্যুৎতের জ্বালানি হিসেবে বায়োফুয়েল, বায়োইথানল, বায়োহাইড্রোকার্বন, বায়োহাইড্রোজেন যা দিয়ে হেলিকপ্টারের জ্বালানি তৈরি করা যায়। এসবের উচ্ছিষ্ট অংশ থেকে বায়োগ্যাস তৈরি হয়। এছাড়া জৈবসারও তৈরি করা যায়। যুক্তরাজ্যের গবেষকদের মতে, আগামীতে বৈশ্বিক জ্বালানি চাহিদার ৮০ শতাংশ সামুদ্রিক শৈবাল থেকে তৈরি হবে।
বাংলাদেশের ভৌগোলিক অবস্থান, প্রাকৃতিক পরিবেশ এবং বিশাল উপকূলীয় এলাকা সী-উইড চাষের জন্য উপযুক্ত । দেশের ৭১০ কিলোমিটারব্যাপী দীর্ঘ সমুদ্র সৈকত ও ২৫ হাজার বর্গকিলোমিটারব্যাপী উপকূলীয় অঞ্চলের বালি, পাথর, শিলা ও কর্দমাক্ত ভিজা মাটি শৈবাল চাষের জন্য খুবই উপযুক্ত। কক্সবাজার, চট্টগ্রাম, নোয়াখালী ও বাগেরহাট জেলার উপকূলীয় অঞ্চলগুলো সামুদ্রিক শৈবাল চাষের জন্য খুবই উপযোগী। এছাড়া সুন্দরবনের ম্যানগ্রোভ এলাকা শৈবাল চাষের সবচেয়ে উপযুক্ত, যেখানে পরিকল্পিত ও বাণিজ্যিকভাবে সামুদ্রিক শৈবাল চাষ অর্থনীতিতে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা রাখতে পারে। সরকারের সমুদ্র অর্থনীতি কার্যক্রমে সামুদ্রিক শৈবালকে সম্ভাবনাময় অর্থনৈতিক ফসল হিসেবে বিবেচনা করা হচ্ছে।


ছবিঃ শৈবাল চাষ, স্থান: রেজুখাল, কক্সবাজার

দেশে এখনও সামুদ্রিক শৈবাল চাষ প্রাথমিক পর্যায়ে রয়েছে। দেশের দক্ষিণ-পূর্ব ও দক্ষিণ-পশ্চিমাঞ্চলে স্থানীয় কিছু বাসিন্দা শৈবাল চাষের সঙ্গে জড়িত রয়েছে। বর্তমানে টেকনাফ উপজেলার সেন্টমার্টিন দ্বীপ, শাহ্পরীর দ্বীপ ও জালিয়াপাড়া এলাকায় নাফ নদীর তীর, উখিয়ার ইনানী এলাকার রেজু খালের তীরে এবং নুনিয়ারছরাতে শৈবাল চাষ হচ্ছে। এসকল চাষী বছরে দুটি প্রজাতির শৈবাল গড়ে ৪০০ থেকে ৫০০ মণ উৎপাদন করছে। এছাড়া আরও অনেক চাষী রয়েছে যারা প্রাকৃতিকভাবে উৎপাদিত প্রায় ১০০০-১৫০০ মণ শৈবাল সংগ্রহ করছে। টেকনাফে আঞ্চলিকভাবে এসব সামুদ্রিক শৈবালকে বলা হয় ‘হেজেলা’। সেন্টমার্টিন অঞ্চলের লোকজন এসব হেজেলা (সামুদ্রিক শৈবাল) সংগ্রহ করে অল্প দামে বিক্রি করছে পাশ্ববর্তী দেশ মিয়ানমারে। আর মিয়ানমার থেকে তা চলে যাচ্ছে চীন, কোরিয়া, জাপানসহ বিশ্বের বিভিন্ন দেশে। স্থানীয়রা সাধারণত নভেম্বর-জানুয়ারি মাসে সমুদ্র থেকে শৈবাল সংগ্রহ করে। সেন্টমার্টিন দ্বীপের বাসিন্দারা এপ্রিল-মে মাসে অল্প পরিসরে সামুদ্রিক শৈবাল সংগ্রহ করে। মূলত নভেম্বর থেকে এপ্রিল এই ছয় মাস সামুদ্রিক শৈবাল চাষ করা সম্ভব। আমাদের দেশে শীতকাল বৃষ্টিহীন ও সাগরের পানির লবনাক্ততা বেশি থাকায় ওই সময় শৈবাল চাষের জন্য উৎকৃষ্ট সময়।

শৈবালভিত্তিক শিল্প গড়ে তোলার জন্য বাংলাদেশের যথেষ্ট সম্ভাবনা রয়েছে। প্রাকৃতিকভাবেই উপকূলীয় অঞ্চলে সামুদ্রিক শৈবাল চাষের জন্য বিপুল পরিমাণ খালি জমি রয়েছে। শৈবাল চাষে খরচ কম কিন্তু আয় অনেক বেশি, যা বিপুলসংখ্যক লোকের কর্মসংস্থান সৃষ্টি করতে বলিষ্ঠ ভূমিকা রাখতে পারে। দেশের উপকূলীয় অঞ্চলে ৭৬টি উপজেলার বাসিন্দারা বেশির ভাগই মৎস্য আহরণ, বিপণন ও মৎস্য সংক্রান্ত কাজের সঙ্গে সম্পৃক্ত। এদের বিকল্প আয়ের বড় একটি উৎস হতে পারে সামুদ্রিক শৈবাল চাষ। এছাড়া দেশের উপকূলীয় অঞ্চলগুলোতে বাণিজ্যিকভাবে শৈবাল চাষ করা হলে একদিকে যেমন প্রকৃতির ভারসাম্য রক্ষা হবে, অন্যদিকে হাজারও নারী-পুরুষের কর্মসংস্থানসহ বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনের সুযোগ তৈরী হবে। জাপানের জিডিপির ২১ শতাংশ আসে সামুদ্রিক শৈবাল রপ্তানি ও এ থেকে উৎপাদিত সামগ্রী থেকে। চীনের ১৪-১৫ শতাংশ ও কোরিয়ার ৮-১০ শতাংশ জিডিপি গড়ে এ খাত থেকে আসে। বর্তমানে বিজনেস প্রমোশন কাউন্সিলের অর্থায়নে বাংলাদেশ মেরিন ফিসারিজ এসোসিয়েশন কক্সবাজারের রেজুখালে শৈবাল চাষের একটি পাইলট বাস্তবায়ন করছে।

আন্তর্জাতিক আদালতের রায়ে মিয়ানমার ও ভারতের সাথে সমুদ্রসীমা জয়ের পর বিপুল পরিমাণ সমুদ্রসীমা বাংলাদেশের অধীনে আসায় সরকার ‘ব্লু-ইকোনমির’ প্রতি বিশেষ গুরুত্ব দিচ্ছে। দেশের উন্নয়ন ও অগ্রগতিতে সমুদ্র সম্পদকে কাজে লাগানোর ব্যাপারে উদ্যোগী হয়েছেন স্বয়ং মাননীয় প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা। ‘ব্লু-ইকোনমির’ একটি গুরুত্বপূর্ণ উপাদান হল সী-উইড বা সামুদ্রিক শৈবাল । তাই সরকারের পাশাপাশি বিভিন্ন দেশি-বিদেশি এনজিও এবং উদ্যোক্তাদের এগিয়ে আসতে হবে।

লেখক: প্রকল্প পরিচালক (শৈবাল চাষ), বাংলাদেশ মেরিন ফিসারিজ অ্যাসোসিয়েশন, ঢাকা
মোবাইলঃ ০১৭৫৪২৯১২১৮, ই-মেইলঃ simulbhuyan@gmail.com

বাংলাদেশে সামুদ্রিক শৈবাল চাষের অর্থনৈতিক গুরুত্ব

মো. শিমুল ভূইয়া
২১ নভেম্বর ২০২১, ১৫:১৭
সি-উইড বা সামুদ্রিক শৈবাল হলো সাগরের তলদেশীয় সালোক-সংশ্লেষণকারী ফুলবিহীন উদ্ভিদ, যার কোনও শেকড়, ডালপালা ও পাতা নেই। শৈবাল সাধারণত উপকূলীয় সামুদ্রিক এলাকার পাথর, বালি, কাদা, খোলস বা অন্যান্য শক্ত অবকাঠামোর সঙ্গে সংযুক্ত থাকে। সামুদ্রিক শৈবালের সর্বপ্রথম চাষ শুরু হয়েছিল টোকিও উপসাগরে ১৬৪০ সালের দিকে। বাণিজ্যিকভাবে প্রথম সামুদ্রিক শৈবাল চাষ শুরু হয়েছিল ১৯৪০ সালে। মূলত ১৯৭০-এর শুরুর দিকেই  শৈবালের বহুমুখী ব্যবহার যোগ্যতার কারণেই বিশ্বব্যাপী সামুদ্রিক শৈবালের চাহিদা সৃষ্টি হয়। আজ সামুদ্রিক শৈবালের বৈশ্বিক চাহিদা ২৬ মিলিয়ন টন। মূলত এশিয়ার দেশগুলো (চীন, ইন্দোনেশিয়া, ফিলিপাইন, জাপান, উত্তর ও দক্ষিণ কোরিয়া, ভিয়েতনাম, থাইল্যান্ড) মোট চাহিদার ৮০ শতাংশ উৎপাদন করে। চীন একাই মোট চাহিদার প্রায় ৪০ শতাংশ উৎপাদন করে। বর্তমানে ২৬ মিলিয়ন টন সামুদ্রিক শৈবালের মোট মূল্য ৬.৫ বিলিয়ন ডলার।

সামুদ্রিক শৈবাল উৎপাদনে শীর্ষ দেশসমূহের তালিকায় আছে চীন, দেশটির মোট উৎপাদন ২, ০২, ৯৬, ৫৯২ মেট্রিক টন।  তালিকায় আরও আছে ইন্দোনেশিয়া, জাপান, দক্ষিণ কোরিয়া, জাপান, মালয়েশিয়া।

বাংলাদেশে সামুদ্রিক শৈবাল চাষের অবাধ সম্ভাবনা রয়েছে। দেশের ৭১০ কিলোমিটারব্যাপী দীর্ঘ সমুদ্রসৈকত ও ২৫ হাজার বর্গ কিলোমিটারব্যাপী উপকূলীয় অঞ্চলের বালি, পাথর, শিলা ও কর্দমাক্ত ভিজা মাটি শৈবাল চাষের জন্য খুবই উপযুক্ত। ভৌগোলিকভাবে কক্সবাজার, চট্টগ্রাম, নোয়াখালী ও বাগেরহাট জেলার উপকূলীয় অঞ্চলগুলো সামুদ্রিক শৈবাল চাষের জন্য খুবই উপযোগী। এছাড়া সুন্দরবনের ম্যানগ্রোভ অরণ্য হচ্ছে খাবারযোগ্য সবুজ, লাল ও বাদামি রঙের শৈবাল চাষের সবচেয়ে উপযুক্ত এলাকা, যেখানে পরিকল্পিত ও বাণিজ্যিকভাবে সামুদ্রিক শৈবাল চাষ অর্থনীতিতে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা রাখতে পারে। সরকারের সমুদ্র অর্থনীতি কার্যক্রমে সামুদ্রিক শৈবালকে সম্ভাবনাময় অর্থনৈতিক ফসল হিসেবে বিবেচনা করা হচ্ছে।

আন্তর্জাতিক আদালতের রায়ে মিয়ানমার ও ভারতের সঙ্গে সমুদ্রসীমা জয়ের পর বিপুল পরিমাণ সমুদ্রসীমা বাংলাদেশের অধীনে আসায় সরকার ‘ব্লু-ইকোনমির’ প্রতি বিশেষ গুরুত্ব দিচ্ছে। দেশের উন্নয়ন ও অগ্রগতিতে সমুদ্র সম্পদকে কাজে লাগানোর ব্যাপারে উদ্যোগী হয়েছেন স্বয়ং মাননীয় প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা।

প্রধানমন্ত্রীর আগ্রহের পরিপ্রেক্ষিতে দেশে বাণিজ্যিক ভিত্তিতে সামুদ্রিক শৈবাল চাষের উদ্যোগ নিয়েছে কৃষি মন্ত্রণালয়। প্রভূত এই সম্ভাবনার গুরুত্ব অনুধাবন করে ইতোমধ্যে সামুদ্রিক শৈবাল চাষকে সপ্তম পঞ্চবার্ষিক পরিকল্পনায় অন্তর্ভুক্ত করা হয়েছে।

তিন ধরনের সামুদ্রিক শৈবাল রয়েছে: লাল, বাদামি ও সবুজ। বাদামি এবং সবুজ সামুদ্রিক শৈবাল সাধারণত খাবার হিসেবে খাওয়া হয়, অন্যদিকে বাদামি এবং লাল হাইড্রোকলয়েড উৎপাদনে ব্যবহৃত হয়। ২০১২ সালে, বৈশ্বিক সামুদ্রিক শৈবাল উৎপাদনের ৪০% সরাসরি মানুষের খাদ্য হিসেবে, ৪০% পরোক্ষভাবে প্রক্রিয়াজাত খাবার হিসেবে এবং বাকি ২০% শিল্পক্ষেত্রে  ব্যবহৃত হয়। বাংলাদেশের উপকূলীয় এবং মোহনা অঞ্চলগুলোতে এ পর্যন্ত প্রায় ১৭৭ প্রজাতির সামুদ্রিক শৈবাল রেকর্ড করা হয়েছে।

গবেষণার মাধ্যমে জানা যায়, এরমধ্যে আটটি জাত বাণিজ্যিক ভিত্তিতে চাষের জন্য খুবই উপযোগী। এগুলো হলো– কিউলারপা (সবুজ), এ্যানটেরোমরফা (সবুজ), গ্রেসিলারিয়া (লাল), জেলিডিয়াম (লাল), হেলিমেনিয়া (লাল), হিপনিয়া (লাল), হাইড্রোক্লাথরাস (বাদামি) এবং সারগাসাম (বাদামি)।

দেশের একমাত্র প্রবাল দ্বীপ সেন্টমার্টিন সামুদ্রিক শৈবাল চাষের জন্য হটস্পট। সেন্টমার্টিন দ্বীপের ভৌগোলিক ও প্রাকৃতিক পরিবেশ সামুদ্রিক শৈবাল চাষের জন্য খুবই অনুকূল। এই দ্বীপে ২০১০ সালে পরীক্ষামূলকভাবে দুই প্রজাতির সামুদ্রিক শৈবাল চাষ করার মাধ্যমে দেশে প্রথম সামুদ্রিক শৈবাল চাষ শুরু হয়।

দেশে এখনও সামুদ্রিক শৈবাল চাষ প্রাথমিক পর্যায়ে রয়েছে। দেশের দক্ষিণ-পূর্ব ও দক্ষিণ-পশ্চিমাঞ্চলে স্থানীয় কিছু বাসিন্দা শৈবাল চাষের সঙ্গে জড়িত রয়েছেন।

স্থানীয়রা সাধারণত নভেম্বর-জানুয়ারি মাসে সমুদ্র থেকে শৈবাল সংগ্রহ করে। সেন্টমার্টিন দ্বীপের বাসিন্দারা এপ্রিল-মে মাসে অল্প পরিসরে সামুদ্রিক শৈবাল সংগ্রহ করে। মূলত নভেম্বর থেকে এপ্রিল এই ছয় মাস সামুদ্রিক শৈবাল চাষ করা সম্ভব। আমাদের দেশে শীতকাল বৃষ্টিহীন ও সাগরের পানির লবণাক্ততা বেশি থাকায় ওই সময় শৈবাল চাষের জন্য উৎকৃষ্ট সময়।

সামুদ্রিক শৈবাল বাংলাদেশে একটি গুরুত্বপূর্ণ প্রাকৃতিক জলজ সম্পদ হিসেবে আবির্ভূত হয়েছে। বর্তমানে টেকনাফ উপজেলার সেন্টমার্টিন দ্বীপ, শাহ্পরীর দ্বীপ ও জালিয়াপাড়া এলাকায় নাফ নদীর তীর, উখিয়ার ইনানী এলাকার রেজু খালের তীরে এবং নুনিয়ারছড়াতে শৈবাল চাষ হচ্ছে। এসব চাষি বছরে দুটি প্রজাতির শৈবাল গড়ে ৪০০ থেকে ৫০০ মণ উৎপাদন করছে। এছাড়া আরও অনেক চাষি রয়েছে, যারা প্রাকৃতিকভাবে উৎপাদিত প্রায় ১০০০-১৫০০ মণ শৈবাল সংগ্রহ করছে।

টেকনাফে আঞ্চলিকভাবে এসব সামুদ্রিক শৈবালকে বলা হয় ‘হেজেলা’। সেন্টমার্টিন অঞ্চলের লোকজন এসব হেজেলা (সামুদ্রিক শৈবাল) সংগ্রহ করে অল্প দামে বিক্রি করছে প্রতিবেশী দেশ মিয়ানমারে। আর মিয়ানমার থেকে তা চলে যাচ্ছে চীন, কোরিয়া, জাপানসহ বিশ্বের বিভিন্ন দেশে।

শৈবালভিত্তিক শিল্প গড়ে তোলার জন্য বাংলাদেশের যথেষ্ট সম্ভাবনা রয়েছে। প্রাকৃতিকভাবেই উপকূলীয় অঞ্চলে সামুদ্রিক শৈবাল চাষের জন্য বিপুল পরিমাণ খালি জমি রয়েছে। শৈবাল চাষে খরচ কম কিন্তু আয় অনেক বেশি, যা বিপুল সংখ্যক লোকের কর্মসংস্থান সৃষ্টি করতে বলিষ্ঠ ভূমিকা রাখতে পারে। দেশের উপকূলীয় অঞ্চলে ৭৬টি উপজেলার বাসিন্দার বেশিরভাগই মৎস্য আহরণ, বিপণন ও মৎস্য সংক্রান্ত কাজের সঙ্গে সম্পৃক্ত। এদের বিকল্প আয়ের বড় একটি  উৎস হতে পারে সামুদ্রিক শৈবাল চাষ। এছাড়া দেশের উপকূলীয় অঞ্চলগুলোতে বাণিজ্যিকভাবে শৈবাল চাষ করা হলে একদিকে যেমন প্রকৃতির ভারসাম্য রক্ষা হবে, অন্যদিকে হাজারও নারী-পুরুষের কর্মসংস্থানসহ বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনের সুযোগ তৈরি হবে। জাপানের জিডিপির ২১ শতাংশ আসে সামুদ্রিক শৈবাল রফতানি এবং এই থেকে উৎপাদিত সামগ্রী থেকে। চীনের ১৪-১৫ শতাংশ ও কোরিয়ার ৮-১০ শতাংশ জিডিপি গড়ে এই খাত থেকে আসে।

অনুসন্ধানে জানা যায়, বর্তমানে চীনের দখলে ৫০ শতাংশ এবং ইন্দোনেশিয়ার দখলে ৩৭ শতাংশ সামুদ্রিক শৈবালের বাজার। ইন্দোনেশিয়ার প্রধান রফতানি দ্রব্যই হলো সামুদ্রিক শৈবাল। বাংলাদেশেও সামুদ্রিক শৈবাল উৎপাদন ও রফতানির উজ্জ্বল সম্ভাবনা রয়েছে। কারণ, এখানকার ৭২০ কিলোমিটার উপকূলীয় এলাকায় শৈবাল চাষ করা গেলে ২-৩ বছরের মধ্যে আন্তর্জাতিক বাজারের একটি অংশ সহজে দখল করা যাবে। সে হিসেবে ২ লাখ টন শুকনো শৈবাল রফতানি করতে পারলে রফতানি আয় দাঁড়াবে ১.৬ বিলিয়ন মার্কিন ডলার। জাতিসংঘ কমট্রেডের পরিসংখ্যান অনুযায়ী, ২০১৯ সালে ৯৮ টি দেশ সামুদ্রিক শৈবাল (ইউএসডি ৯০৯ মিলিয়ন মার্কিন ডলার) এবং সামুদ্রিক শৈবালভিত্তিক হাইড্রোকোলয়েড রফতানির মাধ্যমে (ইউএসডি ১.৭৪ বিলিয়ন) ২.৬৫ বিলিয়ন মার্কিন ডলার বৈদেশিক মুদ্রা অর্জন করেছে।

সামুদ্রিক শৈবাল সালোকসংশ্লেষণ প্রক্রিয়ায় তার খাদ্য তৈরির উপাদান হিসেবে পানিতে বিদ্যমান কার্বন-ডাই অক্সাইড  শোষণ করে এবং অক্সিজেন ত্যাগ করে। এভাবে পানিতে অক্সিজেনের প্রাপ্যতা বৃদ্ধি করে শৈবাল অন্যান্য জলজ প্রাণীকে বসবাসের সুযোগ করে দিয়ে আমাদের জীববৈচিত্র্য রক্ষায় অবদান রাখছে। সালোকসংশ্লেষণ প্রক্রিয়ার  অনাবশ্যকীয় উপাদান হিসেবে সামুদ্রিক শৈবাল সমুদ্রের পানির তাপ শোষণ করে নেয়। এভাবেই পানির তাপমাত্রা নিয়ন্ত্রণে রেখে শৈবাল বিশ্ব উষ্ণায়ন প্রতিরোধে ভূমিকা রাখছে। এছাড়া সামুদ্রিক শৈবাল পানির প্রাথমিক উৎপাদনশীলতাও বাড়ায়।

সামুদ্রিক শৈবাল খাদ্য হিসেবেও অত্যন্ত পুষ্টিগুণসমৃদ্ধ। এতে রয়েছে প্রোটিন, ভিটামিন, লৌহ, ফ্যাট, কার্বোহাইড্রেট, বিটা ক্যারোটিন, ক্যালসিয়াম, ফসফরাস, আয়রন, সোডিয়াম, পটাশিয়াম, ম্যাগনেশিয়াম, সালফার, কপার, জিংক, কোবাল্ট, আয়োডিন। এছাড়াও ভিটামিন বি১, বি২, বি৩, বি৬, ভিটামিন ‘কে’ এবং ভিটামিন ‘ডি’ রয়েছে। লাল ও বাদামি বর্ণের শৈবালে ক্যারোটিন নামে এক ধরনের উপাদান আছে, যা মানবদেহে ক্যানসারের ঝুঁকি কমায়। ডায়রিয়া এবং টিউমার বৃদ্ধি রোধ ও প্রতিরোধ করে। এতে বিদ্যমান ক্যারাজিনান মানবদেহের উচ্চ রক্তচাপ কমাতে সহায়তা করে। স্পিরুলিনা শৈবাল দেহের হজম শক্তি বৃদ্ধি, রোগজীবাণু থেকে রক্ষা ও রোগ প্রতিরোধ ক্ষমতা বৃদ্ধি করে, যা এইডস প্রতিরোধে সহায়ক। সামুদ্রিক শৈবাল থেকে ‘সি হুড মিল্ক শ্যেক’ নামে এক ধরনের খাবার তৈরি করা হয়, যা নাশতা ও ভাতের বিপরীতে খাওয়া যায়।

এ দেশের ১০ লাখেরও বেশি মানুষ গলগন্ড রোগে ভুগছে। অধিকাংশ শৈবালে সমুদ্রের পানির চেয়ে বেশি আয়োডিন রয়েছে, যা ওষুধ বা লবণের চেয়েও সমৃদ্ধ বিকল্প হতে পারে। আর এতে দুধের চেয়েও ১০ গুণ বেশি ক্যালসিয়াম রয়েছে, যা শরীরে সহজে হজমযোগ্য। চীন ও জাপানে জনগণের খাদ্যাভ্যাসে শৈবাল রাখায় ক্যানসারের ঝুঁকি অনেক কম। এছাড়া শৈবাল সার উৎপাদন, সমুদ্রের দূষণ রোধেও ভূমিকা রাখে। শৈবালের ৫টি প্রজাতি থেকে গাড়ি ও বিদ্যুতের জ্বালানি হিসেবে বায়োফুয়েল, বায়োইথানল, বায়োহাইড্রোকার্বন, বায়োহাইড্রোজেন, যা দিয়ে হেলিকপ্টারের জ্বালানি তৈরি করা যায়। এসবের উচ্ছিষ্ট অংশ থেকে বায়োগ্যাস তৈরি হয়। এছাড়া জৈবসারও তৈরি করা যায়। যুক্তরাজ্যের গবেষকদের মতে, আগামীতে বৈশ্বিক জ্বালানি চাহিদার ৮০ শতাংশ সামুদ্রিক শৈবাল থেকে তৈরি হবে।

সামুদ্রিক শৈবাল আন্তর্জাতিকভাবে স্বীকৃত একটি উজ্জ্বল সম্ভাবনাময় এবং রফতানিযোগ্য মূল্যবান সামুদ্রিক সম্পদ। ইতোমধ্যে পৃথিবীর বিভিন্ন দেশে এর চাষ ব্যাপকভাবে সম্প্রসারিত হচ্ছে। অর্থনৈতিকভাবে এর গুরুত্ব অনেক বেশি এবং ভবিষ্যতে রফতানিতে পোশাক শিল্পের পরেই এর অবস্থান হতে পারে। বাংলাদেশে সীমিত পরিসরে সামুদ্রিক শৈবাল চাষাবাদ শুরু হলেও বর্তমানে এর উৎপাদন ধীরে ধীরে বৃদ্ধি পাচ্ছে, সেই সঙ্গে উপকূলীয় দরিদ্র জনগোষ্ঠীর জন্য কর্মসংস্থান তথা আর্থিক সচ্ছলতার নতুন দ্বার উন্মোচিত হবে।

লেখক: সিনিয়র গবেষক, ন্যাশনাল ওশানোগ্রাফিক অ্যান্ড মেরিটাইম ইনস্টিটিউট, ঢাকা

সহযোগী লেখক:  ইশতিয়াক আহমেদ মজুমদার, প্রাণিবিদ্যা বিভাগ, চট্টগ্রাম বিশ্ববিদ্যালয়, চট্টগ্রাম।

 সী-উইডঃ বাংলাদেশে সুনীল অর্থনীতির সম্ভাবনাময় খাত

2-5

Plastic pollution in marine environment

Plastic particles in seafloor of the Bay of Bengal Photograph: Sharif Sarwar, Marine Photo Journalist of Bangladesh.

Worldwide, more than 7.5 billion people are increasingly relying on the oceans for food, goods, and recreation. In terms of efficient management systems, the sustainable use of renewable resources and the recognition of different factors that often affect the human health of the oceans, the demand for ocean resources presents huge challenges.

Pollution, eutrophication, ocean acidification, and overfishing are threats that impede the sustainable use of ocean resources. The Sustainable Development Goals (SDG) specifically define the preservation and conservation of the use of coastal, aquatic, and marine resources for sustainable development.

Increasing amounts of micro plastic (MP) contaminants were observed on a marine landscape and noticeable particulate matter that could escape a sieve of 500 μm, but that could be filtered with a diameter of 67 micron-sieve (0.06-0.5 mm). MPs are also considered to be particles smaller than 5 mm in size.

MPs of 1μm to 500 μm (5 mm) size are usually found in seawater, and synthetic organic polymers are naturally synthetic and derived from petrol or gas. In 1907, ‘Bakelite’ started mass-production in the 1940s of many lightweight, robust, inert plastics and corrosion-resistant plastics. Such mass manufacturing has expanded the use of plastics, producing nearly 230 million tons of plastics worldwide in 2009.

Micro plastics emerged in the marine and coastal ecosystems in the 1970s, but plastics were not used. Additional additives including flame retardants, antioxidants, and antistatic and weakening agents were used in these. MPs derived from land and sea-based sources as well as the broader use of plastics have expanded their bulk presence in the marine environment in the following decades.

Unlimited fishing, maritime and leisure use of the oceans, synthetic nylon equipment, coastal migration, beach beds, and maritime transport are not yet fully documented. Seas, ocean gyres, and coastal sediments have been used for larger plastic collections. Plastic accumulation in the world’s oceans was estimated by Van Sebille in 2014, and 15 to 511012 tons of particulate matter weighed between 93 and 236103 tons, representing approximately one percent of the plastic content in the marine environment.

Due to increased demand, oceanic marine plastic pollution has become an increasingly global issue. This has a huge impact not only on marine biodiversity but also on the protection of the public and various infectious diseases found in both aquatic and human organisms. A massive amount of money has been spent on plastic waste worldwide.

The growth of plastics started in the 1940s and is growing massively. This important research aims to achieve goals such as identifying plastic products, origins, aggregation identification, and validating effective techniques to examine spatio-temporal trends in plastic abundance. This further address, along with recommendations, the potential impacts of plastics on aquatic animals, humans, and future solutions to manage chemical pollution.

Plastics are predominantly dispersed in vast quantities along the coasts and the mid-ocean vortex. The vast range of plastics eaten by marine animals makes their way through the food chain to the human body. The sources, degradation mechanisms, and adverse effects of plastics on both the human body and the environment can be known from research papers. Until recently, plastic waste has largely been overlooked by the scientific community and policymakers, but ecological impacts, as well as the economic/health consequences of plastic contamination, have now gained greater global attention.

Effects on human health

In terms of human health, plastic waste has a direct and indirect effect. The body is exposed to oral plastic ingestion by contaminated plastics. There are no records of accidental plastic ingestion by humans. In the recent past, the use of microphones and nanospheres in pharmaceutical products is highly common, both by nasal, intravenous, and transcutaneous pathways, as well as in nanopolymers contaminated from processed foods.

In many ways, this enters and reveals the human body. For example, the neutral particles that are absorbed by oral intake are present in the intestine. ‘Per Sorption’ for 150 p.m. starch particles Volkheimer was observed by Villi’s tips. The nanostructure contained in the intestines and re-distributed in the liver and spleen predicts the risk of titanium dioxide and the risk of carbon. Owing to their surface properties, hydrophilic and positively charged particles show increased diffusion times.

The resulting ‘corona’ cells and tissues bind to the particle’s toxin level with the nanopolymers. When cations of polymers are stimulated by negative cells, the cytotoxicity level is high. Specific toxicity modes depend on the form of particle and cell and are used in different types of tissue as a source of oxidative damage, inflammation, and accumulation. For all body parts, such as the brain, testis, and reproductive organ, chronic exposure to nanopolymers is a concern.

The biological activity of steroid hormone receptors that represent both estrogenic and androgenic activity is interfered with and thus inhibited by Bisphenol A. Other intermediate receptor effects found in the various models include ERRA binding, disruption of thyroid hormone, altered pancreatic function of beta cells, and effects promoting obesity.

Obesity, cardiovascular disease, multiple reproductive, and developmental disorders are caused by Bisphenol A intake. Including premature human penis and urethra growth, the proliferation of hormone-mediated cancers (e.g., cancers of the breast and prostate), autism, and women’s precocious puberty.

Polychlorinated biphenyls, dichlorodiphenyltrichloroethane (DDT), and aqueous metals are responsible for diseases and breeding defects and have adverse health consequences. The cause of the plastic surface accumulation of contaminants is marine litter. These plastics can hold 1 million times the amount of PCBs compared to seawater, for example.

Plastics serve as a vector whenever the virus and bacteria are natural. Lippsett has reported cholera and gastrointestinal diseases caused by bacteria-rich plastic samples. Besides, marine litter crashes at the local level may cause mariners to experience fatal harm or slaughter.

Impacts on marine creatures

Aquatic animals including turtles, seabirds, crabs, shellfish, and worms, have been taken Plastics from marine foods. In addition, the most recent study indicated that more plastics could be used in marine environments. Unnecessary biological symptoms, such as intestinal blocks and energy assimilation disruptions, are caused by the plastic contaminated food chain.

Entanglement is very dangerous to organisms; animals that are entangled will not get food and escape from predators. They have to go hungry or drown sometimes because they are twisted up and powerless. Though animals do not die from injury, interwoven living beings are impaired by their restricted mobility and abbreviated scavenging ability. Skin infections, removal of septic legs due to recorded interlock in turtles. The operculum of a juvenile sea bream (Pagellus acarne) is impaired by the plastic fiber, resulting in fish mortality.

The sharks’ plastic tangling prevents the mouth and affects systems for air circulation and scavenging mechanisms. For a longer period, the normal growth of a short-finned mako shark (Isurus oxyrinchus) was found to be tangled with plastic. Furthermore, its speed and maneuverability have been limited by lead bio fouling. A gray seal (Halichoerus grypus) was written down by Lucas with an unusual structure.

Smaller bodies of the sea (e.g., crabs, octopuses, and fish) are typically trapped in abandoned aquatic waste and with significant loss of life. Eventually, sponges, gorgonians, and corals, typically caught by infectious fishing services, die. Entanglement causes major deaths of northern gannets (Morus bassanus) and has affected the death of about a quadrant of birds reported in the North Sea in 1980, and remains a risk to the lives of today’s living creatures.

Possible mitigation pathways

A wide variety of steps to improve the effectiveness of different forms of plastic that enter the aquatic environment continuously must be challenged. Shipping can be the key source of marine plastic debris and should focus specifically on the plastics business. Plastic waste from the soil is deposited in the sea. This haphazard dumping into the sea of waste materials was banned. Nonetheless, contaminants were emitted at sea by various types of ships that were exempt until the end of 1988.

To track chemical pellets, early mitigation steps have been used as these are considered to be high in the marine environment and consumed by marine organisms. The decreased growth of plants greatly reduces industrial pellets reaching the marine region.

Compliance initiatives such as Operation Clean Sweep, developed in the United States in 1992 to control chemical pellets, were initiated by the plastics industry, followed by many other producers worldwide.

Reducing and avoiding the development of marine waste into the ocean are various methods of prevention. Source minimization, waste-to-energy transfer, waste recycling and reprocessing, reception facilities at the port, and equipment construction are effective in the management of marine waste.

Eco-design items are also an effective way of minimizing harmful ocean litter from the sea. These schemes involve the creation of schematic packaging for reuse (such as shampoo bottles) and the development of goods that can be transported and stored for a long time (such as bicycles) and enhanced products (e.g., washing detergents).

In addition, many other methods, such as the growth of recycled packaging materials, the network of open-push metal drink cans and drink bottles or chain-based lids, are linked to the minimization of waste goods. The ban on the use of plastic bags is such an essential protective measure to discourage the use of plastic products (for example, Bangladesh limited plastic bags in 2002 and achieved fruitful results). These strategies fall into the four following categories: prevention, mitigation, reduction and behavioral modification.

Recommendations

Over the last decade, marine plastics have been widespread in the oceans and with time and time, recorded data have shown dramatic growth. Marine litter comes mainly from shore, ships, and other sources that have been collected over long distances on the sea after transportation. The study of the spatial and temporal trends of contaminants is complicated by the inability to define size and plastic sampling technology.

Nonetheless, to achieve global solutions, a comprehensive approach is needed to quantify and identify marine debris accurately. Around the coast and mid-ocean gyres, the greatest amount of plastic is contained, but the future of plastics is very uncertain.

Health problems including mortality, morbidity, and reproductive risks are faced by marine animals that eat these plastics. A big global issue has been the harmful chemicals detected by biota by plastic ingestion. Knowledge of the dangers of marine debris steadily grew among individuals in the 1960s and 1970s.

The growing concern is not just about alternatives to plastics that pollute the aquatic environment. The impact of marine waste was noted and played an important role in the policy formulation and recommendations for controlling plastic waste volumes in the 1970s and 1980s.

This writing addresses the growing problem of marine plastics and recommends more attention is paid to the scientific community and policymakers. Plastics researchers have access to the knowledge gap in plastics.
  • In order to resolve plastics-related research gaps in the marine environment, these are critical needs.
  • Set the normal sizes of nano, meso, and microplastic.
  • Improve routine implementation and high efficiency of plastic sampling techniques to correlate well-received results from various fields.
  • Minute plastics and nano plastics are identified by suitable methods inside the aquatic column and sediment.
  • Publishing in the water column the features and properties of disintegration and bio-fouling of plastics.
  • Efficient methods for assessing biota use of plastics through the food network and extending sentinel species (e.g., Fulmars) to detect the plastic abundance.
  • Monitor and consider the harmful effects of ingested plastics inside the food chain on aquatic biota (i.e., death, morbidity, and/or reproduction).
  • List the impact on marine biota (i.e., death, morbidity, and/or reproduction) transferred by microplastics of leaching plastic additives and adsorbed waterborne pollutants.

Author: Senior Researcher at National Oceanographic and Maritime Institute (NOAMI) in Bangladesh.

The Ocean: Life and Livelihoods

By Dr. Mohan Kumar Das and Md. Simul Bhuyan

No water, no life. No blue, no green.” Ocean regarded as the lungs of planet earth that provide more than half of oxygen (O2) in the atmosphere. The ocean is considered the earth’s lifeblood, absorbing 32 percent of CO2 from the atmosphere. The ocean also contributes to aquaculture, mariculture, renewable energy, carbon sequestration (removal of CO2 from the atmosphere and long-term storage in a reservoir), coastal protection, garbage disposal, and biodiversity. Plants, animals, and other species live in the oceans, which cover over 70% of the earth’s surface. Since the ocean is home to the majority of the world’s biodiversity, we as humans must find a new equilibrium and establish a connection that is inclusive, innovative, and beneficial to the ocean and its inhabitants. 50-80% of all life on Earth is found in the ocean. The ocean is vital to our economy, with ocean-based sectors expected to employ 40 million people by 2030.

The global economy is worth 88 trillion dollars. The sea contributes 24 trillion dollars to the total 88 trillion dollars. By 2050, the world’s population will reach 900 billion, with the majority of their food coming from the sea. The ocean supports the livelihoods of almost three billion people. Oceans are ranked seventh (7) among the top ten economies in the world. It contributes 15% of the world’s protein, 30% of its oil and gas, and 50% of its magnesium (Mg). It supplies a large number of life-saving medicines to the global population. According to Gunter Pauli, who wrote a book about the blue economy, it will take ten years for 100 breakthroughs to create ten million employment. Only around 5% of the world’s oceans have been studied, and there is much more to be discovered.

Every year on June 8th, the world celebrates World Ocean Day. In 1992, at the Earth Summit in Rio de Janeiro, Brazil, the concept of World Oceans Day was initially proposed. The concept was offered as a way to honour the ocean and people’s relationship with it. The United Nations Division for Ocean Affairs revealed essential methods for people can help safeguard the ocean after raising awareness about its importance in our lives. However, in 2008, the United Nations General Assembly declared June 8th to be “World Oceans Day.” According to UNESCO, this day is commemorated to remind everyone that the oceans are our planet’s lungs. It is made more aware of how to conserve it and save it from the eventual degeneration brought on by our thoughtless actions. As a result, World Ocean Day is observed all around the world for this purpose.

‘The Ocean: Life and Livelihoods’ is the theme for World Oceans Day 2021. The topic will highlight how the ocean is our life supply, supporting humans as well as all other living things on the planet. This year’s theme is particularly timely in the run-up to the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development, which will take place from 2021 to 2030.

The oceans have had to bear the burden of man-made damage through the years. From industrial waste to littering, the degradation of the earth’s dynamics with its natural resources is destabilising the earth’s dynamics, which will eventually lead to an awful conclusion. Plastic pollution has been a growing ecological problem since the 1950s, owing to increased industrial production and the use of plastic materials. The International Marine Organization was established in 1973 to address concerns such as oil pollution from ships, hazardous liquid compounds carried in bulk, sewage, rubbish, and the monitoring of ship-related air pollution. 90% of large fish populations have been decimated, and 50% of coral reefs have been devastated.

Only 1% of the world’s ocean is legally protected. The ocean contains a wide range of life-saving therapeutic ingredients, anti-inflammatory, and cancer-fighting medications. So now it’s up to us to protect the oceans and marine resources in order to ensure long-term development. The subject intends to strengthen international cooperation ahead of the UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development, which runs from 2021 to 2030 and intends to “produce scientific research and innovative technologies that may integrate ocean science with the requirements of society.” We need to create an ocean connection that is inclusive, innovative, and guided by historical lessons.

The writers are Executive Director and Researcher respectively at National Oceanographic And Maritime Institute (NOAMI)

Link: https://www.daily-sun.com/printversion/details/557871/The-Ocean:-Life-and-Livelihoods

Tourism is a curse for the Island

By Md. Simul Bhuyan

Photo’s: Collected by Author

Saint Martin’s Island is a popular tourist place with its natural beauty, seaweed, and colorful coral. The unique ecological condition is favorable for the growth of coral and seaweed. Tourism started in August and end in April every year.

A huge amount of tourist influx occurred in the month of November to March. Almost 3500 tourists visit St. Martin’s Island every day during this peak season. Ships and engine boats carry this amount of tourist from Teknaf.

As a result, the environment of the sea and Island is being degraded day by day. Tourist polluting the marine environment by throwing non-biodegradable products (e.g. plastic materials, cane, etc.) into the sea.

The ship also discharging oil and waste materials into the sea. These activities contribute a lot to the pollution of marine ecology.

Beach pollution is also mentionable phenomenon due to haphazard tourism. Three types of impacts (economic, social and environmental) of tourism have been identified by scientists. The impacts of messy tourism can be positive, negative or both at the same time.

The gigantic amount of tourist is above the carrying capacity of the Island. The wastage products from tourists and local people discharged into the seawater. Moreover, hotels along the sandy beach use lighting that disturbs turtles in laying an egg.

Tourist activities (e.g. collection of coral and shells, throwing plastic materials, etc.) on the beach also contaminate the beach environment. The roaming and bathing on the rock destroy the coral ecology and uproot the seaweed.

Overall, the ecological condition and marine diversity are being degraded gradually.

Sustainable tourism is important for the development within an economic and social context, sustainability and effective management.

The tourism industry is started in the early 1950‟s and now this industry is making total revenues of almost US $1,000 billion and provides direct employment of over 70 million people. Thailand made 54 USD bn in Dec 2017 as tourism revenue, which was 46 USD bn in 2015.

This country earns 53778 USD mn in 2017 from tourism. India adds 2367 USD mn in August 2018 from tourism. While Bangladesh made 175 USD mn in 2016 from tourism.

Small islands considerably rely on tourism since tourism has greater economic, socio-cultural and environmental impacts on their livelihood.

Due to haphazard tourism pollution is increasing at an alarming rate. The ecosystem of the beach and coastal area is being degraded day by day. Also, the biodiversity of the Island is in a decreasing trend.

Naturally occurring seaweed is being uprooted, fishes are being found dead, turtles are not coming to the beach to lay an egg, and the turtle is being found dead in regular interval.

Turtle is also being bite by the dog. Corals are other important elements of the Island ecosystem. Due to plastic pollution and oil pollution, their number is decreasing from time to time.

Coral bleaching is now common phenomena in the Island. The most devastating issue is that fishes found in the Island are now being contaminated with heavy metals.

Bangladesh has two sea beach (one is the world largest sea beach) but our income from tourism is very poor. Though tourism is getting popularity to local people but our tourism authority unable to promote foreign tourist.

This mainly due to the environment of the beach and existing facilities. We can follow Thailand, India, Australia to enhance the tourism facilities and their tourist environment.

We should not ban tourism, we should promote tourism in a sustainable manner. But tourism should be promoted in a sustainable way and without disturbing the environment.

The environment should be the 1st priority, otherwise, we will lose our distinct Island in the forthcoming future. For the proper and meaningful management of the Island, long-term effective measures should be adopted.

The Article is produced by: Md. Simul Bhuyan, Md. Shafiqul Islam (Faculty of Marine Sciences and Fisheries, University of Chittagong, Bangladesh) and Abu Sayeed Muhammad Sharif (Bangladesh Oceanographic Research Institute, Cox’s Bazar, Bangladesh)

Email: simulbhuyan@gmail.com

Link: https://bengaldiscover.com/tourism-is-a-curse-for-the-island/?fbclid=IwAR1r4SJWze7p6ExZD0Im2L2n8B-xz1GmLwGGp7fZ9yJDjZjfTdFArBUL5Vo

Metal Pollution Is a Foregone Conclusion of Haphazard Industrialization that Accelerates Human Health Problems

By Md. Simul Bhuyan

Concentrations of various heavy metals exceeded the permissible limits in some commercially important fishes at Meghna River adjacent to Narsingdi district most probably poses serious human health risks.

In the latest research, alarming level of heavy metals (Pb & Zn) concentrations was recorded in some fishes namely Amblypharyngnodon mola, Colisa lalia, Tetraodon cutcutia, Barbodes sarana, Labeo calbasu, Puntius sarena, Ompok pabda, Aila coila, Mastacembelus armatus, Glossogobius giuris, Nandus nandu, Tenualosa ilisha, Lepidocephalichthys guntea, Xenentodon cancila and Stinging catfish by Md. Simul Bhuyan, Muhammad Abu Bakar, Aysha Akhtar, and Md. Shafiqul Islam. Gradual increase of metals in the human body via fish consumption triggering some chronic diseases (irritability, muscular stiffness and pain, loss of appetite, nausea, kidney dysfunction, skeletal damage and reproductive deficiencies, etc).

“In-situ detection of these metals can be a great concern to general people but indispensable resources for the local and government authority for the meaningful as well as marginalized management of the river Meghna”, Bhuyan said.

In the paper, Bhuyan reported the values of heavy metals in 32 commercially important fish species for three consecutive seasons (Rainy, Winter, and Pre-monsoon). Among the reported values, some values in 15 fish species surpassed the allowable limit set by FAO, WHO, EU, United States Food and Drug Administration (USFDA), US Environment Protection Agency (US/EPA) and England guidelines. The subsequent increase of heavy metals concentrations can be a devastating factor for aquatic organisms and human being.

Bhuyan suggested that “Quantification of heavy metals concentrations in fishes of the Meghna River can be an essential element for the ecological and biological ecosystem guard. Hopefully, this data resources would be helpful for the scientist community and policymakers of the country. Furthermore, it could bring revolution in the management of river water as the pollution is at a shocking rate.”

In a rapidly developing world, industrialization is inevitable for the economic growth of the country. But economic development would be more sustainable if the industrialization is established in an eco-friendly way. Today’s world gives less preference on the environment and that’s why the environment considered us as prime opponent taking revenge. As many scientists noted that, heavy metal pollution is a great problem for river water and its adjacent dwelling people. Heavy metals are long persistent non-biodegradable elements that enter into our daily meal through the biological food chain. Ultimately, it not only harms the river ecosystem but also the health of human posing some long-lasting diseases. For improvement from these odd situations, it must be encouraged to establish eco-friendly development. A recent paper by Bhuyan emphasizes on the human health risks related to heavy metals and ways for coping with the adverse condition.

Link

http://www.sciencepublishinggroup.com/news/sciencepgfrontiersinfo?articleid=201

Beach pollution and sustainable tourism in St. Martin’s Island

By Md. Simul Bhuyan


Introduction

  • Beach pollution is a persistent problem.
  • The pollution is closely related to tourism.
  • Tourism is essential for the country people and local people.
  • Sustainable tourism is the best option to protect the beach environment and biodiversity.
  • Data were collected through direct observation and key informant interviews.

Objectives

  • Finding out the possible sources of beach pollution.
  • Effects of tourism on the beach ecosystem.
  • Recommending some effective measures that will be fruitful in protecting the beach and tourism as well.

Causes of beach pollution

Beach can be polluted by the various way (e.g. microplastic pollution, Litter/garbage, Oil, eutrophication, sewage, etc.).

This slideshow requires JavaScript.

Tourism potential in St. Martin’s Island

Small islands are attractive to tourists since they create feelings of remoteness and isolation, peace and quiet and sense of timelessness.

St. Martin’s Island is one of the most popular tourists place in Bangladesh because of its

  • Attractive natural beauty,
  • Seaweed,
  • Sandy beach and
  • Colonies of colorful corals on a rock
  • The road transport, ships, and hotels are available here

Tourism is important for some reasons. It ensures

  • Economic Viability
  • Local Prosperity
  • Employment Opportunity
  • Social Equity
  • Community Wellbeing
  • Cultural Richness

Beach pollution by haphazard tourism

Beach pollution started from very early of the set out of ships from Teknaf

  • Tourists throw different plastics, cane, and garbage into the sea.
  • They throw chips packet after feeding birds in ships.
  • After reaching St. Martin’s jetty, tourists and ship authority discharge pollutants into the sea.
  • Ships dump oil in the jetty.

Effects of tourism

Though some measures are being taken to reduce beach pollution that is not seem to be effective. Law enforcement is not strict also. That results in some adverse effect on the environment.

  • 1. Aquatic organisms like fish, turtles, mollusks, and crabs are being found dead.
  • 2. Seaweed is being uprooted.
  • 3. Coral bleaching due to beach erosion and sedimentation.
  • 4. Overdependence on tourism, leakages, seasonality.
  • 5. Competition for resources, land, and labor.
  • 6. Competition for infrastructure.
  • 7. Socio-cultural impacts.

Sustainable tourism

Nowadays, tourism has become a vital income generation sector in many islands’ countries. Sustainable tourism is very important for a country. While it will generate income sector & employment without deteriorating environment health.

Income

  • For example, on the island of Antigua, tourism receipts account for 58 percent of the Gross National Product (GNP) and
  • In the Canary Islands, tourism also accounts for approximately 50 percent of the GDP.

Employment

  • In Western Samoa, 10 percent of the jobs are tourism-related, and
  • In the Falkland Islands, tourism increased household income by providing part-time jobs.

Development

Many small islands now use tourism development as a growth strategy to attain greater economic and development performance, as well as to diversify their economies.

Socio-cultural impacts

Tourism also contributes to small islands’ ‘renewed interest in local

  • Arts and crafts,
  • Improvements in educational,
  • Leisure,
  • Communication,
  • Medical and other facilities

Recommendation for sustainable tourism in St. Martin’s Island

  • Tourism is important for many island states because it is a source of foreign exchange. But the local people are less beneficiary of Tourism in St. Martin’s Island. Some measures must be taken and some existing measures should be modified.
  • Creating awareness among the tourist about beach pollution and its effects on the environment. It must be done all year round. To execute this, mass media (e.g. TV, Radio, and Newspaper, etc.) can be an effective tool.
  • Regular display of Television (TV) on the ship about their activities and how their activities pollute the marine environment.
  • Regular monitoring of tourist activities. Tourist shouldn’t feed birds.
  • Tourist shouldn’t throw non-biodegradable components (e.g. plastic materials) into the sea.
  • Using CCTV and implement punishment (e.g. compensation of money) on a regular basis
  • After reaching St. Martin Island, ship authority must amass the plastic materials in some safe place instead of discharge into the sea. Every ship must be punished with a high amount of money as compensation for discharging wastes into the ocean.
  • On the beach, there must be a lot of portable dustbins, and basket
  • Use given and taken policy. If someone (only local people) give plastic materials, they will be gifted.
  • Upcycling the oceans on a regular basis. The collected plastic will be recycled to manufacture clothes, shoes, and bags.
  • Instead of a dog, use CCTV. Dog bites tourists and local people and it is very difficult getting vaccine here. Moreover, the turtle could not come to the beach for laying an egg. They are attacked by dogs frequently.
  • Use multimedia presentation in every tourist crowed point about their activities (what can they do and what can’t).
  • On spot, punishment must be implemented and for this should use the mobile court.
  • Restriction on the entrance on the rock where seaweed and coral inhibit.
  • Residence close to the beach should not use a light after 10 p.m. since turtle face disturbs in coming to the beach and lay an egg.
  • All kind of sound system (e.g. DJ party, singing song, etc.) and Fanus also should be banned especially at night.
  • Provide an easy loan to local people and ownership of the business in every tourism activities. Restrict outside people business here to improve the socio-economic condition of the local community.
  • Overall, strict law enforcement must be ensured.

Conclusion

Tourism should be promoted considering the ecosystem and biodiversity of Saint Martin’s Island. We should protect our environment via eco-friendly tourism practice.

Acknowledgment:

Authors express special thanks to Shemol Dey, Md. Joynal Abedin, Md. Monir & Juwel.

Source link: https://scirange.com/blog-detail/beach-pollution-and-sustainable-tourism-in-st-martins-island

Seaweed, its uses and metal contamination

By Md. Simul Bhuyan

Seaweed is commonly known as marine algae that have no true roots, stems or leaves (Apaydın et al. 2009). They are widely distributed in the ocean and seas attached to substrates such as sand, mud, rocks, shells, coral inter alia, shells and other plant bodies (like mangroves) (Cadar et al. 2016; Apaydın et al. 2009). Several possible uses of seaweeds have been identified and these have been divided into 10 categories (1) agriculture, horticulture and agronomy, (2) uses in animal aquaculture, (3) aesthetics, (4) cosmetics, (5) environmental health, monitoring and remediation, (6) food, (7) health, thalassic and wellness, (8) industry, (9) pharmaceutical and pharmacology and (10) science, technology and biomedicine (Apaydın et al. 2009). In Asia, seaweed is consumed as vegetable one of the most important sources of calcium, useful for expectant mothers, adolescents and elderly all exposed to a risk of calcium deficiency (Burtin, 2003).

Seaweeds play a vital role in the nutrient dynamics of coastal systems and reflect variations in water quality (Wilson 2002). Therefore, any alteration occurred in the nature of the dynamics will likely be reflected by this marine seaweed. Research has been carried out on seaweeds (Bryan, 1969; Sivalingam, 1980; Villares et al. 2001) and reported that seaweed is biomonitors of heavy metal contamination.

DCIM100GOPROGOPR8668.
Seaweed of St. Martin’s Island

Assessment of contamination in an area exclusively by water or sediment analysis is often misleading, due to either very low or high concentrations (Chaudhuri et al. 2007). In this regard, biomonitors like seaweeds are effective in reporting quantifiable bioavailable concentrations of the pollutants (Chaudhuri et al. 2007). The characteristics they possess are (i) capability to accumulate contaminants without being harshly affected or killed by levels encountered in the environment; (ii) sessile nature; and (iii) ample abundance along the world’s rocky coasts (Philips, 1980).

The dominant seaweed species in the intertidal zone are Enteromorpha intestinalis, Ulva lactuca and Catenella repens (Chaudhuri and Choudhury, 1994; Mitra and Banerjee, 2005). Due to their tolerance to salinity (Mitra, 2013; Mitra and Zaman, 2014; Mitra and Zaman, 2015). Being benthic in nature, these species are exposed to heavy metals contamination.

The rudimentary studies of seaweeds have been conducted in some countries by several methods (Serfor-Armah et al., 1999; El-Moselhy et al., 2004; Carvalho et al., 1996; Fu et al., 2000; Lozano et al., 2003; Blackmore, 1998; Mohead and Khaled, 2005). The amount of heavy metals seaweeds determined by Voltammetric and spectroscopic techniques (Locatelli et al., 1999). de Padua (2004) determined the chemical composition of Ulvaria oxsperma (Kützing) Bliding, Ulva lactuca (Linnaeus) and Ulva fascita (Delile). Ulva and enteromorpha are the indicators of heavy metal contamination, were studied on the northwest coast of Spain (Villares et al., 2001). Adulteration of marine algae growing in the St. Lawrence River estuary and Gulf of St. Lawrence was investigated for metals, iodine, and organochlorine pesticides (Phaneuf et al., 1999).

What is the difference between a dead and a live virus?

There is none because viruses aren’t alive.

A virus straddles the fuzzy boundary between living and dead. That’s why biologists and doctors talk about “inactivated” or “attenuated” viruses, not “dead” viruses.

It’s helpful to think of a virus as a machine. In fact, in a lot of ways, it’s a machine that’s simpler than your car. What’s the difference between a living and a dead car? None, because cars aren’t alive.

Cars can be working or not working. You can, for example, pull the spark plug wires, or drain the gas tank, or fill the intake manifold with Silly Putty, and a working car will become a not-working car, even though they look pretty much the same.

Inactivated viruses are a bit like not-working cars: some part of the machinery has been changed or damaged to make it not work.

You can inactivate viruses by heating them so the protein coat is damaged, or the genetic material is destroyed. You can hit them with radiation to destroy the genetic material. You can break the virus into pieces.

Your body’s immune system does not recognize the entire virus. It looks for and recognizes certain parts of the virus, called “antigens” or “antigen subunits.” As long as just that part is intact, it doesn’t matter how badly damaged the rest of the virus is.

By way of comparison, if you open the hood of a car, melt the engine into slag, and then close the hood, people walking down the street will still recognize it as a car. They’ll see it and say “yep, that’s a car,” even though the engine is totally destroyed. You can take the wheels off and people will still say “yep, that thing I’m looking at is a car.”

Your body will look at the outer shell of a virus and say “yep, that’s a virus,” even if the genetic material is completely destroyed (or entirely removed altogether). You can take parts of the virus off and your body will still say “yep, that thing I’m looking at is a virus.”

Source Link: https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-a-dead-and-live-virus

Are waves in deep-sea bigger than near shore?

They can be. It depends on how the wave is generated. Surface waves are created mostly by atmospheric winds/storms and such and so, don’t typically reach super heights, but waves generated by Earthquakes start under the ocean surface and if deep enough, have the room to make a large “wave”. On the surface, this wave may only be a few to tens of feet high, but the base is deep and along the sea bottom. As the wave approaches a shoreline, the base rises, therefore the wave gets taller above the surface water and thus you can end up with 300 feet high tsunamis, though that is not common.

Source Link: https://www.quora.com/Are-waves-in-deep-sea-bigger-than-near-shore

Is the frequency of the sea waves coming to the shore (e.g. waves per minute, ) everywhere the same?

No, it’s not. Wave formation on an initially flat water surface happens because of the airflow above the water. A wave is started by a random distribution of normal pressure of turbulent wind flow over the water surface. This pressure fluctuation produces normal (up and down) and tangential (side to side) stresses in the surface water, which generates waves. Near a beach, the tangential stresses cancel out leaving just the normal displacement of the water. The wave speed is determined by the depth of the water, a constant when parallel to the beach.

Source link: https://www.quora.com/Is-the-frequency-of-the-sea-waves-coming-to-the-shore-e-g-waves-per-minute-everywhere-the-same